Trwa ładowanie...

Witaminy rozpuszczalne w wodzie - właściwości, co stanowi ich źródło?

Każdego dnia ludzki organizm potrzebuje 13 witamin, aby prawidłowo funkcjonować. Część z nich jest rozpuszczalna w wodzie, a część w tłuszczach. Ich rozpuszczalność ma znaczenie ze względu na sposób, w jaki działają i są magazynowane w organizmie. Dowiedz się, które witaminy zaliczamy do danej grupy i zadbaj o swoje zdrowie już dzisiaj.

Share
Witaminy rozpuszczalne w wodzie - właściwości, co stanowi ich źródło?
Źródło: pixabay.com
d1j3lo0

Dlaczego witaminy są tak ważne?

Niewiele osób wie, że witaminy zostały odkryte i nazwane przez polskiego biochemika Kazimierza Funka w 1912 roku. Są to związki organiczne, pochodzące z różnych źródeł, najczęściej pokarmowych. Wytwarzane są głównie przez rośliny oraz niektóre bakterie.

Witaminy zwykle nie są wytwarzane przez ludzkie i zwierzęce organizmy (z pewnymi wyjątkami, jak np. witamina D)
, przez co muszą być dostarczane z pożywieniem. Są niezbędne do codziennego funkcjonowania, ponieważ jako części enzymów, regulują szereg procesów zachodzących w organizmach żywych.

d1j3lo0

Witaminy nie są źródłem energii i nie podlegają trawieniu. Jako związki drobnocząsteczkowe, wchłaniane są bezpośrednio do krwi. Niektóre witaminy mogą być syntetyzowane w ciele człowieka przez znajdujące się w nim mikroorganizmy, znajdujące się w jelitach. Są to: witamina K oraz witaminy z grupy B.

To, jakich konkretnie witamin potrzebujemy i w jakich ilościach zależy od takich czynników, jak:

  • płeć;
  • wiek;
  • stan fizjologiczny (ciążą, karmienie piersią, aktualne choroby);
  • ciężar ciała;
  • styl życia;
  • przyjmowane leki.

W niektórych sytuacjach dostarczane witaminy wchłaniają się w mniejszym stopniu. Ma to miejsce m.in.:

  • zakażeniach pasożytniczych (np. tasiemiec);
  • chorobach układu pokarmowego;
  • przyjmowaniu zbyt dużych ilości alkoholu.
d1j3lo0

Witaminy rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach

Witaminy możemy podzielić na rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczające się w tłuszczach. Podstawowa różnica między nimi polega na tym, że rozpuszczalne w wodzie wydalane są razem z moczem i nie da się ich przedawkować, w przeciwieństwie do tych rozpuszczalnych w tłuszczu.

pixabay.com
Źródło: pixabay.com

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczu - właściwości

Do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczu zaliczamy A, D, E oraz K. Wchłaniają się przez cząsteczki tłuszczu przemieszczające się poprzez jelito cienkie, skąd trafiają do krwi. Przechowywane i gromadzone są w organizmie, w czasie gdy nie są potrzebne, zwykle w tkankach tłuszczowych i w wątrobie. Każda z wyżej wymienionych witamin pełni różne role.

Witamina A odpowiada za m.in.:

  • wzrost kości;
  • poprawa wzroku;
  • wzmocnienie odporności;
  • produkcję nowych komórek.

Witamina D ma wpływ na:

  • wzmocnienie odporności;
  • wzrost kości;
  • regulację poziomu cukru we krwi;
  • zdrowe serce.

Witamina E między innymi:

  • przyspiesza gojenie się ran;
  • wzmacnia układ odpornościowy;
  • pełni funkcję ochronną przed uszkodzeniami;
  • poprawia krążenie krwi.

Witamina K bierze udział w:

  • ma wpływ na krzepnięcie krwi;
  • jest konieczna do mocnych kości;
  • pozytywnie działa na układ sercowo-naczyniowy.
d1j3lo0

Witaminy rozpuszczalne w wodzie - właściwości

Reszta witamin rozpuszcza się w wodzie, a więc również w ludzkim ciele. Organizm nie jest w stanie ich magazynować, stąd też należy je regularnie dostarczać wraz z pożywieniem. Ich nadmiar jest usuwany z moczem lub zwyczajnie zużywany.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie to: C i wszystkie z grupy B. Do rozpuszczalnych zaliczamy dodatkowo witaminę A w postaci beta-karotenu, która także rozpuszcza się w wodzie.

Witamina C:

  • wzmacnia układ odpornościowy;
  • zwalcza wolne rodniki, dzięki czemu chroni skórę przed efektami starzenia;
  • poprawia krążenie krwi.

Witamina B1 - Tiamina

  • pomaga utrzymać w zdrowiu serce i układ nerwowy.

Witamina B2 - Ryboflawina

  • potrzebna jest do wzrostu komórek i tworzenia czerwonych krwinek;
  • ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie mięśni, serca, nerwów;
  • ma zastosowanie również jako barwnik żywności.

Witamina B3 - Niacyna

  • wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego i nerwowego;
  • wzmacnia skórę, oczy oraz włosy;
  • bierze udział w przetwarzaniu pokarmu w energię.

Witamina B5 - Kwas pantotenowy

  • wspomaga przemianę materii;
  • bierze udział w przetwarzaniu pokarmu w energię;
  • jest pomocna w ogólnym rozwoju i wzroście organizmu;
  • ma duże znaczenie w produkcji czerwonych krwinek;
  • wspomaga nadnercza.

Witamina B6 - Pirodoksyna

  • zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mózgu;
  • korzystnie działa na układ krążenia;
  • pomocna w produkcji hormonu szczęścia - serotoniny;
  • wspomaga prawidłowe działanie układu nerwowego i odpornościowego;
  • bierze udział w produkcji czerwonych krwinek.

Witamina B7 - Biotyna

  • pozytywnie oddziałuje na włosy, skórę i paznokcie;
  • niezbędna do metabolizmu węglowodanów i białka;
  • reguluje poziom cukru we krwi.

Witamina B9 - kwas foliowy

  • konieczna do prawidłowego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego u zarodków;
  • wspiera właściwe działanie układu nerwowego;
  • ma zdolność naprawy DNA uszkodzonego przed toksyny;
  • bierze udział w produkcji komórek krwi.

Witamina B12

  • wpływa na rozwój i funkcjonowanie połączeń nerwowych;
  • pomaga wytwarzać DNA oraz utrzymywać komórki krwi w zdrowiu;
  • pomocna w zapobieganiu pewnych odmian niedokrwistości;
  • witamina ta wyjątkowo może być magazynowana w wątrobie.
d1j3lo0

Źródła witamin rozpuszczalnych w wodzie

Aby organizm dobrze funkcjonował, powinniśmy na bieżąco uzupełniać braki witamin rozpuszczalnych w wodzie. Każdą z nich możemy znaleźć w dostępnych produktach spożywczych.

  • Witaminę B1 znajdziemy w wątróbce, jajach, owocach, warzywach, orzechach, roślinach strączkowych i w mięsie;
  • Witaminę B2 występuje w mleku, płatkach owsianych, jajach, szpinaku, produktach zbożowych, makreli, wątróbce, żółtym serem, marchwi i mięsie wieprzowym i w drożdżach;
  • Witamina B3 znajdziemy w drożdżach, migdałach, grzybach, łososiu, orzechach ziemnych, drobiu, tuńczyku i soi;
  • Witaminę B6 znajduje się w drożdżach, mięsie wieprzowym i wołowym, płatkach owsianych, marchwi, rybach, mleku, kapuście, w pieczywie białym i w ziarnach pszenicy;
  • Witaminę B9 występuje w mleku, serach dojrzewających, płatkach kukurydzianych, owocach, pomidorze, szpinaku, fasoli, soi, ziemniakach, drobiu, wątróbce i drożdżach;
  • Witaminę B12 dostarczymy sobie poprzez spożywanie ryb, jaj, drobiu, makaronów, serów dojrzewających, przetworów mlecznych i mięsa wieprzowego;
  • Witaminy C najwięcej znajdziemy w jabłkach, czerwonej papryce, cytrynie, pomarańczy, kalafiorze, czarnej porzeczce, ziemniakach, śliwkach, gruszkach, truskawkach, kiwi, szpinaku, pomidorze i kapuście.

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d1j3lo0

Podziel się opinią

Share
d1j3lo0
d1j3lo0
Więcej tematów