Trwa ładowanie...

Trend polega na jedzeniu tylko białek: oto dlaczego to nie jest mądre

Jajka należą do produktów o najwyższej wartości odżywczej, pod warunkiem, że jemy je w całości. Jeśli pomijamy żółtka, narażamy się na niedobory ważnych mikroelementów.

Trend polega na jedzeniu tylko białek: oto dlaczego to nie jest mądreŹródło: Adobe Stock, fot: ratanaporn pornkul
d3i0c51
d3i0c51

Jest duża różnica w wartości kalorycznej między białkami a żółtkami jaj. Białka jajek mają tylko 17 kalorii, a żółtka 55. Białko w 90 proc. składa się z wody. Szklanka białek zawiera około 26 gramów białka, 126 kalorii, mniej niż 2 gramy węglowodanów i znikomą ilość tłuszczu.

- Jajka należą do produktów o najwyższej wartości odżywczej, pod warunkiem, że jemy je w całości, zarówno białko, jak i żółtko. Jedno duże jajko dostarcza aż 13 niezbędnych witamin i minerałów, 6 gramów białka i tylko 70 kalorii – wyjaśnił Emma Newell.

Żółtko - co w nim siedzi?

Długo pokutowało przekonanie, że skoro już mamy ochotę na jajko, najlepiej zjeść je bez żółtka. W żółtku bowiem zawarta jest spora ilość tłuszczów, które przed laty uważano za przyczynę chorób układu krążenia i zalecono znaczne ograniczenie ich spożycia. Tymczasem tłuszcze żółtka mają duże wartości odżywcze i właściwe proporcje – dwa do jednego nienasyconych kwasów tłuszczowych w stosunku do nasyconych.

W żółtkach znajduje się również mnóstwo mikroelementów, takich jak luteina i zeaksantyna, dwa karotenoidy niezbędne dla zdrowia oczu; cholina poprawiająca pamięć i sprawność fizyczną oraz kwas foliowy, o którym wiadomo, że zmniejsza ryzyko uszkodzenia układu nerwowego płodu. Żółtka jaj są bogate w witaminę B12, ryboflawinę oraz witaminy A, D i K.

d3i0c51

Dziennie możemy spożyć do 300 miligramów cholesterolu, biorąc pod uwagę wszystkie produkty z jego zawartością. W żółtku średniej wielkości jajka kurzego jest 200‒215 miligramów cholesterolu.

Dorosłe osoby mogą jeść trzy-cztery jaja w tygodniu, a ograniczając tłuszcze zwierzęce i tłuste sery ‒ sześć do dziesięciu sztuk. Cholesterol, którego jajka są bardzo dobrym źródłem, u młodych osób jest niezbędny w procesie wzrostu i rozwoju organizmu.

Jeśli jednak nadal chcesz jeść tylko białka, dietetyk poleca omlet z dużą ilością świeżych warzyw, odrobiną sera i ziemniaków.

Idealne jajko. Najlepszy sposób na gotowanie na twardo

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3i0c51
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3i0c51
Więcej tematów