Trwa ładowanie...
d4fhnk3

Dieta. Ranking najzdrowszych i najbardziej niebezpiecznych diet 2020

Portal U.S. News&World Report co roku publikuje przeróżnego typu rankingi, w tym te, dotyczące kulinariów i diety. Nie inaczej jest w tym roku. Przyjrzyjmy się więc wynikom rankingu. Być może pomoże to wielu z nas wybrać najbardziej optymalną i bezpieczną dietę.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Najzdrowsze, najskuteczniejsze i najbardziej niebezpieczne - przegląd najpopularniejszych diet mijającego roku
Najzdrowsze, najskuteczniejsze i najbardziej niebezpieczne - przegląd najpopularniejszych diet mijającego roku (123RF)
d4fhnk3

Najzdrowsze diety

Dieta śródziemnomorska

Od wielu lat wiemy, że ludzie żyjący w strefie śródziemnomorskiej cieszą się długim i zdrowym życiem. Nie bez powodu więc dieta, oparta na produktach z tego regionu cieszy się wielkim powodzeniem. Nie inaczej jest w tym roku. Dieta śródziemnomorska jest dietą zapobiegającą rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych, w tym miażdżycy i nadciśnienia.

d4fhnk3

Charakteryzuje się ona przede wszystkim wysoką zawartością pieczywa pełnoziarnistego, nasion (w tym nasion roślin strączkowych oraz orzechów), ryb morskich, warzyw i owoców oraz, co jest bardzo istotne, oliwy z oliwek, tłoczonych na zimno. W diecie śródziemnomorskiej ograniczamy czerwone mięso i sól oraz produkty mleczne. Choć sery i jogurty są dopuszczalne, nie powinniśmy jeść ich częściej nić cztery razy w tygodniu.

Dieta DASH

Dieta DASH ma na celu, poza odchudzaniem, obniżenie ciśnienia tętniczego. W Stanach Zjednoczonych kilkanaście lat temu przeprowadzono badania, których wyniki miały największy wpływ na stosowanie odpowiedniej diety w nadciśnieniu.

Paweł Loroch o kuchni. Powinna być sercem domu

Dieta DASH dzieli produkty na osiem grup. Każdej z nich przypisana jest określoną ilość porcji, którą wolno zjeść w ciągu dnia. I tak w grupie najzdrowszej, której produkty powinniśmy jadać pięć razy dziennie znalazły się kasza lub pieczywo z grubego przemiału. Także warzywa jemy pięć razy dziennie. Mogą być surowe, w postaci soku, albo gotowane na parze. Trzeba także zadbać o dostarczenie witaminy C: suszone owoce, sok z cytrusów, sałatki owocowe. Nie używamy praktycznie soli! Pół łyżeczki na tydzień to aż nadto.

d4fhnk3

Dieta fleksitariańska

Fleksitarianizm to moda, która staje się coraz popularniejsza. To także jedna z najbardziej chwalonych diet. Dieta fleksikeriańska to nic innego jak wegetarianizm, który dopuszcza od czasu do czasu spożywanie mięsa i ryb. Słowem: wszystkiego jest tyle, ile trzeba.

Fleksitarianizm wymyślono w połowie lat 90-tych XX wieku, jednak głośno zrobiło się o tej diecie w 2008 roku. Fleksitarianizm nie nakłada ostrych zakazów. Fani tej diety zachęcają do wymieniania mięsa na produkty roślinne zgodnie z zasadą: "Jedz więcej warzyw, mniej mięsa". Osoby stosujące tę dietę jedzą więc mięso maksymalnie trzy razy w miesiącu.

Diety szkodliwe

Niektóre modne diety są skuteczne, ale ich stosowanie odbija się na naszym zdrowiu. Chudniemy jednak ze szkodą dla organizmu. Według specjalistów amerykańskich, trzy takie diety są wyjątkowo szkodliwe.

d4fhnk3

Dieta ketogeniczna

Bardzo modna i reklamowana dieta ketogeniczna polega na tym, że jemy więcej tłuszczów, a ograniczamy spożycie węglowodanów. Od razu jednak mamy jedno zastrzeżenie: powinna ona być przeprowadzana wyłącznie pod kontrolą lekarza i dietetyka.

W standardowej, codziennej diecie większości z nas węglowodany stanowią 50 procent, białka mniej więcej 15 procent, a tłuszcze 35 procent w spożytych posiłkach. W diecie ketogenicznej te proporcje są zdecydowanie inne. 80-90 proc. stanowią tłuszcze, a 10-20 proc. węglowodany i białko. Organizm pali więc tłuszcze. Ale, co za tym idzie, usuwane są minerały, dzięki którym czujemy się dobrze. Rośnie również poziom cukru. Lepiej więc uważać!

  123RF
(123RF)

Dieta Dukana

d4fhnk3

Jedna z najbardziej popularnych diet, czyli dieta Dukana, inaczej nazywana jest dietą białkową. Polega ona na zwiększeniu ilości białka, kosztem węglowodanów i tłuszczów. Dieta, choć skuteczna, nie pozostaje bez wpływu na zdrowie. Przede wszystkim brak produktów zawierających błonnik może prowadzić do problemów z trawieniem i ciężkich schodzeń układu pokarmowego. Poza tym musimy się liczyć z efektem faza jo-jo. Po zakończeniu diety powrót do dawnej wagi jest bardzo prawdopodobny.

Dieta paleo

Dieta paleo nawiązuje do odżywiania ludzi pierwotnych. Jej zwolennicy podkreślają, że to świadomy wybór i styl życia, a jednocześnie skuteczna profilaktyka współczesnych chorób. A jednak amerykańscy specjaliści są innego zdania. Dlaczego? Jadłospis pierwszych ludzi opierał się na żywności nieprzetworzonej.

Człowiek pierwotny nie pił mleka i nie jadł przetworów mlecznych. W jego diecie nie było alkoholu, cukrów, zbóż. Jadł ryby, mięso dzikich zwierząt, jaja, owady, orzechy, dzikie owoce, warzywa, grzyby. Dziś takie menu nie jest specjalnie polecane. Dieta ta nie dostarcza bowiem wielu potrzebnych nam mikroelementów, a to prowadzi do groźnych niedoborów. Dlatego w rankingu U.S. News&World Report dieta paleo jest pod koniec listy.

Zobacz także:

Kulinarne gadżety, których na pewno nie potrzebujesz

Biały kożuch na kapuście kiszonej. Czy wiesz czym jest?

Pomysły na kanapki. Są tak pyszne, że będziesz je robić codziennie

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d4fhnk3

Podziel się opinią

Share
d4fhnk3
d4fhnk3
Więcej tematów