Jak zwrócić danie do poprawy i nie wyjść na gbura? Kelnerzy o zachowaniu gości

Kiedy idziemy do restauracji, oczekujemy smacznego dania, a do tego miłej obsługi. Niestety, zdarzają się pomyłki i niedociągnięcia. Warto jednak wiedzieć, jak upomnieć się o swoje i jeszcze, jak to zrobić elegancko.

Jak złożyć reklamacje w restauracji i nie wyjść na gbura?
Źródło zdjęć: © 123RF

Większość restauracji przyjmuje zasadę "nasz klient nasz pan", dlatego wszelkie reklamacje są zazwyczaj przyjmowane, a obsługa stara się wynagrodzić klientowi niedogodności.

Irena Kamińska-Radomska, ekspert od etykiety, mówi otwarcie, że mamy prawo do zgłoszenia zastrzeżeń do naszego dania. – Jeśli zrobimy to w bardzo taktowny sposób, to taka uwaga nie powinna urazić kucharza, a tym bardziej kelnera. Taktownie to znaczy bardzo grzecznie, z odpowiednią intonacją. Trzeba również pamiętać o dyskrecji, aby inni goście się nie zorientowali, że coś jest nie tak z naszym daniem – powiedziała w rozmowie z Kobieta WP.

Zobacz także: Jak zbierać grzyby? Ekspert wyjaśnia, gdzie popełniamy błąd

No właśnie, zwrócić talerz do kuchni to nie grzech. Grzechem i wyrazem nietaktu jest zrobienie tego w sposób ostentacyjny i poniżający kelnera. Z takimi sytuacjami spotkali się Tomek i Zuza. Są w tym samym wieku, a w restauracjach pracują "z doskoku".

"Urządził przedstawienie"

Tomek zatrudnił się w popularnej sieci restauracji w wakacje. Chciał sobie dorobić i spożytkować wolny czas. Chociaż 20-latek bardzo lubi swoją pracę i kontakt z ludźmi, zdarzają się dni, kiedy ma ochotę powiedzieć "dość" i wyjść. Chłopak zapewnia, że takich sytuacji jest niewiele, ale zapadają w pamięć.

– Obsługiwałem kiedyś takiego pana, miał około 40 lat i był dobrze ubrany. Nie myślałem, że spotkanie z nim zapamiętam na długo – opowiada. Klient zamówił dwa dania i zajął miejsce pod oknem. Kiedy Tomek przyniósł mu pierwszą potrawę, zaczął się spektakl. – Wróciłem, żeby dopytać, czy wszystko jest w porządku. On wtedy zaczął krzyczeć "co to jest?!". Zaczął narzekać na liczbę dodatków i jakość wykonania dania. Twierdził, że nasz szef kuchni nie zna się na swojej pracy – relacjonuje.

Tomek grzecznie wysłuchał uwag klienta i zwrócił danie do kuchni. – Nie mam problemu, kiedy klient ma jakieś uwagi do dania, rozumiem, że chce dostać to, za co zapłacił, ale myślę, że można to zrobić w kulturalny sposób. Ten gość zrobił po prostu teatr, szkoda tylko, że jego widownią była pełna gości sala – puentuje kelner.

"Wylała zupę i wyszła z lokalu"

Zuza pracuje w renomowanej restauracji. Ceny dań tam zaczynają się od 30 złotych i to raczej za przystawki. – Zazwyczaj przychodzą do nas poważni biznesmeni albo pary na kolację – opowiada. 20-latka przeszła specjalny kurs przygotowujący do pracy. – Po tygodniu treningów myślałam, że jestem przygotowana na każdą sytuację, niestety ludzie potrafią zaskoczyć i to nie zawsze w pozytywny sposób – mówi. Zuza pracuje już kilkanaście miesięcy i zdążyła obsłużyć setki, jak nie tysiące, gości.

Najbardziej w pamięć zapadła jej pewna kobieta. – Była bardzo elegancka, ale jak tylko weszła, wiedziałam, że nie będzie to "łatwy" gość – opowiada. Kelnerka podeszła do kobiety i wspólnie wybrały dania. – Kiedy przyniosłam zupę na przystawkę, kobieta pokręciła głową – mówi. – Już po pierwszej łyżce zaczęła dosłownie krzyczeć, natychmiast podeszłam, aby zapytać, czy wszystko w porządku. Ona powiedziała tylko, że zupa smakuje jak pomyje i nie będzie jej jadła. Zanim zdążyłam zaproponować inne danie, kobieta machnęła ręką w talerz i bez słowa wyszła z restauracji. Stanęłam jak wryta – relacjonuje.

Zuzanna nie wiedziała jak się zachować. – Stałam nad rozlaną zupą i zwyczajnie się rozpłakałam, nie wiedziałam, czy powinnam to zacząć sprzątać, czy wyjść. Wszyscy się na mnie patrzyli, to był najgorszy dzień w tej pracy – opowiada.

Prawa konsumenta

Prawa konsumenta co do reklamacji dania opisała na swoim blogu Edyta Duchnicka, która jest radcą prawnym. Zaznaczyła, że danie może podlegać zwrotowi lub wymianie w kilku przypadkach.

Jednym z nich jest wygląd oraz sposób podania dania, a w szczególności czystość zastawy. "Jeżeli w potrawie znajdzie się obiekt, którego w oczywisty sposób nie powinno być w daniu, także będzie to podstawa do reklamacji. Takim przedmiotem może być np. fragment szkła, plastiku, włosy, owad itd." – napisała.

Kolejnym jest czas oczekiwania na potrawę. "Jednym z aspektów, który może podlegać reklamacji, jest czas oczekiwania na potrawę. Jeżeli w restauracji jest wyjątkowo wielu gości, potrawa jest skomplikowana i długotrwała w przygotowaniu, lub wystąpiły inne nadzwyczajne okoliczności, to należy o tym poinformować klienta. Jeżeli zapozna on się z taką informacją i mimo tego dokona zamówienia, to w zasadzie nie będzie mógł dokonać reklamacji z tego powodu" – opisuje na swoim blogu.

Niezgodność potrawy z opisem i zamówieniem również podlega reklamacji. "Chodzi tu przede wszystkim o ilość zawartych składników, ich jakość czy świeżość. Podstawą reklamacji może być także wielkość dania lub otrzymanie przez klienta innej potrawy" – pisze specjalistka.

Edyta Duchnicka nakreśliła też czas, w jakim klient ma prawo do zgłoszenia uwag. "Gość może złożyć reklamacje w restauracji aż do momentu skonsumowania potrawy. Powinien zrobić to w momencie, w którym zauważy problem. Po zjedzeniu dania reklamacja będzie bezpodstawna" – twierdzi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nazywają ją złotem Inków. Pomoże z zaparciami i w ochronie przed miażdżycą
Nazywają ją złotem Inków. Pomoże z zaparciami i w ochronie przed miażdżycą
Czy seniorzy mogą pić mleko? Eksperci nie mają wątpliwości
Czy seniorzy mogą pić mleko? Eksperci nie mają wątpliwości
Tanie warzywo, po które mało kto sięga. Usprawnia pracę jelit i reguluje ciśnienie
Tanie warzywo, po które mało kto sięga. Usprawnia pracę jelit i reguluje ciśnienie
Na trawienie i wzmocnienie odporności. Teraz nie tylko w Biedronce kupisz go w niskiej cenie
Na trawienie i wzmocnienie odporności. Teraz nie tylko w Biedronce kupisz go w niskiej cenie
W Turcji sypią na kilogramy. Zastąpi ocet i dostarczy antyoksydanty
W Turcji sypią na kilogramy. Zastąpi ocet i dostarczy antyoksydanty
Wystarczy łyżka dziennie. Doskonale zbijają cukier i cholesterol
Wystarczy łyżka dziennie. Doskonale zbijają cukier i cholesterol
Najlepsza pora na jedzenie jabłek. Wiele osób może być zaskoczonych
Najlepsza pora na jedzenie jabłek. Wiele osób może być zaskoczonych
Jesteś senny i przemęczony? Pij zamiast kawy i słodkich napojów, a mózg wskoczy na wyższe obroty
Jesteś senny i przemęczony? Pij zamiast kawy i słodkich napojów, a mózg wskoczy na wyższe obroty
Czy można zjeść nadgniłą cebulę? Wielu nie ma pojęcia, czy to szkodliwe
Czy można zjeść nadgniłą cebulę? Wielu nie ma pojęcia, czy to szkodliwe
Polacy masowo popełniają błąd, sprawdź czy ty też. Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie?
Polacy masowo popełniają błąd, sprawdź czy ty też. Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie?
Zanim zadzwonisz po hydraulika, wypróbuj ten sposób. W mig odetkasz zapchany zlew
Zanim zadzwonisz po hydraulika, wypróbuj ten sposób. W mig odetkasz zapchany zlew
Takiego cynamonu nie dodawaj do ciast i napojów. Może być toksyczny
Takiego cynamonu nie dodawaj do ciast i napojów. Może być toksyczny
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀