WP

Najzdrowsze rośliny świata

Wiadomo, że sposób odżywiania się ma niezwykle istotny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie, a także wygląd. Dobrze zbilansowana dieta to taka, która jest jak najbardziej zróżnicowana, bowiem tylko w ten sposób można zapewnić organizmowi wszystkie niezbędne mu składniki odżywcze. Układając jadłospis, warto więc włączyć do diety te produkty, które mają ich najwięcej.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Najzdrowsze rośliny świata
(Thinkstock, Fot: Thinkstock)
WP

Zalety jabłek wychwalane są od bardzo dawna. Szukając prozdrowotnych właściwości w egzotycznych roślinach, często pomijamy je nie wierząc, że tak popularne i dobrze nam znane owoce mają takie znacznie dla zdrowia. Znajdujące się w skórce i gniazdach nasiennych pektyny wiążą niektóre metale ciężkie w nierozpuszczalne sole, które później organizm wydala. Ze względu na te właściwości jabłka szczególnie powinni jeść palacze. Pektyny ponadto pomagają regulować florę bakteryjną jelit, poprawiają perystaltykę jelit, zapobiegają zaparciom, obniżają zawartość cholesterolu. Kolejnym cennym składnikiem jabłek są flawonoidy, które istotne są w profilaktyce schorzeń układu krążenia i raka, mają właściwości przeciwzapalne, przeciwalergiczne, posiadają też zdolność pochłaniania promieniowania UVA i UVB, a w dodatku poprawiają stabilność tkanki łącznej, co oznacza, że korzystnie wpływają na stan skóry. Zawierają też witaminę C, potas i żelazo. Gotowane i tarte jabłka poleca się jeść przy biegunce, zaś gryzienie surowych
i twardych korzystnie wpływa na dziąsła. Codzienne jedzenie jabłka lub picie świeżo wyciśniętego soku przeciwdziała zaburzeniom pamięci, w tym chorobie Alzheimera.

Figi to słodkie owoce o silnych właściwościach prozdrowotnych. Wspomagają prawidłową pracę układu hormonalnego, układu pokarmowego oraz odpornościowego. Słyną z właściwości przeciwbakteryjnych i wykrztuśnych. Figi są bardzo bogate w sole mineralne, zawierają m.in.: potas, wapń, magnez i fosfor. Produkuje się z nich sok, który działa wzmacniająco na serce i naczynia wieńcowe, jest on także z powodzeniem stosowany w leczeniu anemii.

Winogrona mają doskonały wpływ na cały układ pokarmowy. Nie tylko zapobiegają uciążliwym zaparciom, ale zwiększają produkcję soków trawiennych i obniżają procesy fermentacyjne w jelitach. Działając moczopędnie przyczyniają się do szybszego usuwania z organizmu toksyn. Do tego odkwaszają nasz organizm. Winogrona zaleca się także do spożycia kobietom w okresie przekwitania z uwagi na drogocenny wpływ na utrzymanie właściwego poziomu estrogenów, dzieje się tak poprzez obecność w winogronach pierwiastka boru. Sprzyja to zapobieganiu groźnej dla kobiet w tym okresie, osteoporozie. Ale najbardziej niezwykłe jest to, że zawarte w winogronach, zwłaszcza tych ciemnych - flawonoidy, mają działanie przeciwnowotworowe.

WP

Granaty dostarczają przeciwutleniaczy, chronią przed chorobami serca, regulują ciśnienie krwi, mają korzystny wpływ na trawienie, jednak przede wszystkim grają istotną rolę w profilaktyce chorób nowotworowych. Po granaty powinny sięgać kobiety w ciąży, bowiem chronią one płód przed uszkodzeniami mózgu.

Ananasy cieszą się opinią niezwykle zdrowych roślin. Dostarczają witamin A, B, C, PP, a także żelaza i wapnia. Bromelina, zawarty w nich enzym, przyczynia się do zmniejszania obrzęków, ułatwia pracę przewodu pokarmowego, korzystnie wpływa na pracę serca, wątroby, nerek i naczyń wieńcowych. Ponadto zawiera mangan, pierwiastek niezbędny w procesach prawidłowego rozwoju komórek, a wraz z żelazem i miedzią konieczny w procesie wytwarzania krwi i zapobiegania rozwojowi osteoporozy.
Quinoa, czyli inaczej komosa ryżowa zaliczana jest podobnie jak amarant czy gryka do pseudozbóż, pochodzi z Ameryki Łacińskiej i była podstawą wyżywienia plemion prekolumbijskich. Białko z rośliny zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, dlatego powinna ona znaleźć stałe miejsce w dietach wegetariańskich. Docenią ją również osoby pozostające na diecie bezglutenowej - ziarna komosy nie zawierają glutenu. Komosa dostarcza wielu cennych minerałów: magnezu, wapnia, żelaza, sodu, miedzi, chloru, cynku, czy kobaltu oraz jest źródłem witamin z grupy B, witaminy C, a także prowitaminy A.

Karczochy póki co wolnym krokiem wchodzą do naszej kuchni, jednak warto zainteresować się nimi, ponieważ odznaczają się nie tylko charakterystycznym smakiem, ale także cennymi właściwościami. Należą do tej samej grupy roślin co oset, pochodzą z basenu Morza Śródziemnego. Jada się wyłącznie nierozwinięty koszyczek warzywa, czyli tzw. serce oraz dolne części liści. Są źródłem błonnika i flawonoidów, witaminy C, a także minerałów: potasu, wapnia, żelaza i fosforu. Mają korzystny wpływ na wątrobę, zawarte w nich substancje pomagają zregenerować jej komórki. Poza tym, obniżają poziom złego cholesterolu, mają działanie moczopędne i korzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego.

Awokado spełnia rolę warzywa, choć z botanicznego punktu widzenia jest owocem. Oprócz witamin C, E i z grupy B, minerałów: potasu, magnezu, wapnia i fosforu, zawiera białko, błonnik oraz łatwo przyswajalny tłuszcz, a przy tym minimalne ilości cukru. Warto je jeść, ponieważ pozwala obniżyć poziom cholesterolu, korzystnie wpływa na serce, reguluje ciśnienie krwi.

WP

Pomidory to doskonały sposób, aby zapewnić organizmowi witaminy A, B, C, PP oraz minerały, a tym magnez, wapń, potas, fosfor, żelazo oraz kwasy: foliowy, pantotenowy i szczawiowy. Ich droga do zdobycia miana zdrowych i ważnych roślin utorowana była przeszkodami. Kiedy dotarły z Ameryki Południowej do Europy, zostały najpierw uznane za rośliny trujące i hodowano je wyłącznie w celach dekoracyjnych. Dziś jednak wiemy, że warto je jeść m.in. ze względu na likopen, cenną substancję zapobiegającą wadom serca, a przede wszystkim chroniącą przed rakiem. Specyfika likopenu polega na tym, iż jego przyswajalność zwiększa się w wyniku przetwarzania i obróbki termicznej pomidorów. Warto więc sięgać jak najczęściej po pomidorowe soki, sosy, koncentraty – badania dowodzą, iż u mężczyzn spożywających produkty pomidorowe 10 razy w tygodniu o nawet 47% spada ryzyko zachorowania na prostatę, zaś kobiety w znacznie mniejszym stopniu zagrożone są rakiem szyjki macicy.

Imbir - roślina pochodząca z Azji, znana jest dzięki swoim właściwościom rozgrzewającym i wzmacniającym odporność organizmu. Pomaga też złagodzić ból głowy, wspomaga trawienie, ma właściwości odkażające i odświeżające, moczopędne oraz przeciwwymiotne.

OS/mmch

Polecamy również:

WP

Jakie owoce są najzdrowsze?

Fruktoza - cukier, który nie tuczy?

Super jedzenie na zdrowie

Polub WP Kuchnia
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP