Trwa ładowanie...
d3kltm7
kuchenne nowości

Pij kiszonki!

Kiszone warzywa są nie do przecenienia. Podczas kiszenia kapusty, ogórków czy buraków zyskujemy o wiele więcej niż podczas innego rodzaju kuchennej obróbki. W gotowych produktach zwiększa się bowiem zawartość witaminy C i witamin z grupy B. Tak przerobione warzywa zawierają również sporą dawkę witamin A, E i K oraz potasu, wapnia, magnezu, żelaza, cynku, fosforu i siarki. Słowem - samo zdrowie. Można je jeść i... pić.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Pij kiszonki!
(Thinkstock, Fot: Thinkstock)
d3kltm7

Podczas kiszenia spada zawartość cukru w warzywach, więc są o mniej kaloryczne. Z kolei kwas mlekowy, w który bogate są produkty kiszone, pomaga w trawieniu, oczyszcza i odtruwa organizm. To jednak nie wszystko. W procesie fermentacji uczestniczą też bakterie probiotyczne. Szczepy tych niezwykle pożytecznych dla człowieka drobnoustrojów korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit - usuwają toksyny i chronią przed grzybicami. Dzięki temu mają ogromne znaczenie dla odporności organizmu i ułatwiają mu walkę z infekcjami.

Dlatego - choć kiszonki powinny być obecne w naszej diecie przez cały rok - od jesieni do wiosny dobrze jest jeszcze zwiększyć ich spożycie. A jeśli znudziło nam się jedzenie kapusty czy ogórków, pozwólmy sobie na odrobinę fantazji i zamiast jeść - kiszonki po prostu je pijmy!

Sok z kiszonych warzyw jest równie ważny jak same warzywa. Tak naprawdę pod żadnym pozorem nie powinniśmy wylewać soku z kiszonej kapusty czy ogórków. Dlaczego? Bo wzmacnia on odporność organizmu, a nawet łagodzi kaszel. Na przykład sok z ogórków jest doskonały w atakach migreny i bólach głowy, a buraczany oczyszcza organizm, koi nerwy i reguluje pracę serca.

d3kltm7

Soki z kiszonek przywracają równowagę kwasowo – zasadową w organizmie. Mają nawet właściwości antynowotworowe - podczas fermentacji wytwarzane są izotiocyjaniany, które mogą działać przeciwrakowo. Z kolei zawarta w soku z kiszonek acetylocholina pomaga w regulacji ciśnienia krwi.

Soki pomagają również w odchudzaniu. Dzięki nim będziemy bardziej syci, pobudzeni oraz szybciej spalimy kalorie. I, co dla wielu osób może być ważne - sok z kiszonych warzyw doskonale pomaga na kaca, dostarczając organizmowi tych elementów, które wypłukał lub zneutralizował alkohol.

Kisić można niemal wszystko: kapustę białą, czerwoną i pekińską, ogórki, cukinię, pomidory i paprykę, buraki, czosnek, seler, koper, oliwki i świeże grzyby, a nawet owoce - jabłka, gruszki i śliwki.

Nie wszyscy będą chcieli pić sok z kiszonych warzyw czy owoców sauté. Od czego jednak inwencja? Z kiszonych soków można przygotować mnóstwo naprawdę pysznych i zdrowych napojów. Oto kilka naszych propozycji.

d3kltm7

Sok burakowo-jabłkowy

Pół szklanki soku z kiszonych buraków łączymy ze szklanką soku jabłkowego (najlepiej domowego, z sokowirówki). Dodajemy do smaku pół łyżeczki soli, dwie łyżeczki soku z cytryny i dokładnie mieszamy.
* Napój z kiszonej kapusty i marchewki*

Potrzebne nam będą: dwie szklanki soku z kiszonej kapusty, szklanka soku z marchewki, łyżka posiekanej natki pietruszki, pół posiekanego ząbka czosnku, pół łyżeczki cukru, szczypta soli i odrobina pieprzu. Wszystko mieszamy w dużym naczyniu, chłodzimy w lodówce i rozlewamy do szklanek.
* Sok pomidorowo – kapuściany*

Najlepszy w tym przepisie będzie sok z kiszonych pomidorów. Jeśli jednak go nie mamy, wystarczy normalny sok pomidorowy. Mieszamy go z sokiem z kiszonej kapusty w proporcji 1:1, przyprawiamy cukrem, solą i pieprzem do smaku. Gotowe. Doskonałe na kaca!

d3kltm7

*Kiszony sok owocowy *
Szklankę soku z kiszonych jabłek mieszamy ze szklanką soku z marchewki (z sokowirówki) i sokiem z kiszonej czerwonej kapusty. Doprawiamy cukrem i startym kawałkiem imbiru. Podajemy schłodzony.

Napój z kefiru i kiszonych ogórków

Do szklanki soku z ogórków kiszonych dolewamy szklankę niezbyt gęstego kefiru. Doprawiamy solą, pieprzem i wsypujemy łyżeczkę drobno pokrojonego koperku. Wszystko dokładnie mieszamy i podajemy od razu. Znakomity dodatek np. do ziemniaków.
* Sok z dwóch rodzajów ogórka*

Świeży ogórek obieramy i przepuszczamy przez sokowirówkę. Powinniśmy otrzymać szklankę soku. Dolewamy do niego szklankę soku z kiszonych ogórków. Doprawiamy jednym drobno startym ząbkiem czosnku, solą i pieprzem i otrzymujemy ogórkową porcję zdrowia.

d3kltm7

Sok z kiszonych buraków

Buraki możemy kisić podobnie jak ogórki czy kapustę - zasypując sporą warstwą soli i przypraw lub zalewając solanką. Można jednak ukisić je w inny sposób. Buraki obieramy i kroimy w plasterki. Wykładamy do dużego słoja i dodajemy kilka pokrojonych w plastry ząbków czosnku. Zalewamy całość wodą, a na wierzchu kładziemy kromkę podsuszonego chleba razowego. Słoik przykrywamy gazą, odstawiamy w ciepłe miejsce na około 5-7 dni. Przecedzamy do butelki i schładzamy w lodówce. Doskonały jest sam, rozcieńczony wodą mineralną lub sokami owocowymi. Możemy też przygotować z niego pyszny barszcz.

AD/mmch/kuchnia.wp.pl

d3kltm7

Podziel się opinią

Share
d3kltm7
d3kltm7
Więcej tematów