Trwa ładowanie...
d1dybj5
jedz zdrowo

Wybieramy śmietankę do kawy

Większość Polaków nie wyobraża sobie dnia bez kawy, do której chętnie dodajemy śmietankę. Tylko czy wybieramy ją z głową? Na rynku dostępnych jest wiele produktów tego typu – śmietanka UHT, pasteryzowana, w proszku, mleko skondensowane słodzone i niesłodzone. Który produkt jest najzdrowszy? Przyjrzeliśmy się ich składowi. Sprawdź, co odkryliśmy.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Wybieramy śmietankę do kawy
(123RF.COM)
d1dybj5

Większość Polaków nie wyobraża sobie dnia bez kawy, do której chętnie dodajemy śmietankę. Tylko czy wybieramy ją z głową? Na rynku dostępnych jest wiele produktów tego typu – śmietanka UHT, pasteryzowana, w proszku, mleko skondensowane słodzone i niesłodzone. Który produkt jest najzdrowszy? Przyjrzeliśmy się ich składowi. Sprawdź, co odkryliśmy.

Kawa jest jednym z najchętniej wybieranych napojów przez Polaków – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez INSE Research na zlecenie marki MK Cafe. Aż 80 proc. z nas sięga po nią regularnie, z czego spora grupa – przynajmniej raz dziennie. Prawie co drugi Polak zaczyna dzień od kawy z mlekiem, natomiast 34 proc. badanych – od filiżanki espresso. Z badania „Polska na talerzu 2014” dowiadujemy się, że kawę wolimy parzyć w domu.

Wielu Polaków wybiera napój z dodatkiem śmietanki. Picie zabielonej kawy ma bardzo długą tradycję. Już w „Panu Tadeuszu” Adam Mickiewicz pisał: „Wiadomo, czym dla kawy jest dobra śmietana;/ Na wsi nie trudno o nię: bo kawiarka z rana,/ Przystawiwszy imbryki, odwiedza mleczarnie,/ I sama lekko świeży nabiału kwiat garnie./ Do każdej filiżanki w osobny garnuszek,/ Aby każdą z nich ubrać w osobny kożuszek”.

d1dybj5

Sprawdzamy

Wybór dodatku to jednak niełatwe zadanie, gdy się spojrzy na mnogość produktów spożywczych. Śmietanki w płynie i w proszku, mleczko, zabielacz – na co się zdecydować? Najpierw przyjrzyjmy się składowi takich artykułów.

Śmietanka łowicka UHT (Łowicz, zawartość tłuszczu 10 proc.): śmietanka, karagen – stabilizator.

Mleko zagęszczone niesłodzone (Gostyń, zawartość tłuszczu 7,5 proc.): mleko, stabilizatory (fosforan disodowy, cytrynian trisodowy).

d1dybj5

Zabielacz do kawy i herbaty z magnezem (Cremona, Anin): syrop glukozowy, utwardzony tłuszcz roślinny (31,4 proc.), węglan magnezu, białka mleka, stabilizatory: E 340 (ii) i E 452 (i), emulgatory: E 471 i E 472 e, substancja przeciwzbrylająca E 341 (iii), barwnik: beta karoten. W zakładzie używane są również soja i gluten.

Analizujemy – śmietanka

Jeśli chcemy mieć śmietankę do kawy najlepszej jakości, pamiętajmy, że im krótsza lista składników, tym lepiej.

W wybranym przez nas produkcie uwagę może zwrócić karagen (E 407), który wykorzystywany jest w przemyśle spożywczym jako substancja zagęszczająca lub stabilizująca. To składnik, z którym nie należy przesadzać. Z raportu amerykańskiej organizacji Cornucopia Institute (marzec 2013) wynika, że karagen może szkodzić ludziom i zwierzętom, m.in. wywołując zapalenie w układzie pokarmowym, a także osłabiając działanie pożytecznych enzymów w komórkach.

d1dybj5

Dopuszczalne dzienne spożycie karagenu wynosi 75 mg na każdy kilogram masy ciała.

Jeśli chodzi o śmietankę, trzeba wyjaśnić znaczenie skrótu UHT (z ang. ultra-high temperature processing). To metoda sterylizacji produktów spożywczych polegająca na błyskawicznym, 1-2-sekundowym podgrzaniu ich do ponad 100 stopni C (zazwyczaj 135-150 stopni) i błyskawicznym schłodzeniu do temperatury pokojowej. Proces ten całkowicie niszczy florę bakteryjną.

W sklepach dostępne są też pasteryzowane śmietanki do kawy. To sposób konserwacji produktów spożywczych poprzez podgrzewanie (maksymalnie do 100 stopni, zwykle 60-90) w celu zniszczenia lub zahamowania wzrostu drobnoustrojów chorobotwórczych bądź enzymów, przy zachowaniu smaku i bez obniżenia wartości odżywczych. Dzięki pasteryzacji zostaje zachowanych więcej składników odżywczych. Strata witamin w mleku UHT jest większa niż w pasteryzowanym, ma ono też nieco inny smak, za to można je przechowywać przez dłuższy czas.

Analizujemy – mleko zagęszczone

Wśród Polaków nie brakuje również zwolenników mleka zagęszczonego. Lepiej wybierać niesłodzone – 100 g takiego produktu o zawartości tłuszczu 7,5 proc. ma 131 kcal, natomiast taka sama ilość mleka słodzonego (8 proc. tłuszczu) – 330 kcal. Czym natomiast są fosforan disodowy i cytrynian trisodowy, które tam znajdziemy? To dodatki umożliwiające utrzymanie pierwotnych właściwości konkretnej substancji, zapobiegające niekorzystnym przemianom chemicznym albo je opóźniające.

d1dybj5

Fosforan disodowy – E 339 (ii) uznawany jest za produkt nieszkodliwy. Jego spożycie nie wywołuje efektów ubocznych. Maksymalna dzienna dawka to 70 mg na każdy kilogram masy ciała. Nieszkodliwy jest także cytrynian trisodowy - jak E 331 (iii). Sole sodowe ulegają rozkładowi, a organizm przyswaja je bez skutków ubocznych. Nie ma ograniczeń co do dziennego spożycia.

*Analizujemy – zabielacz *

Lepiej natomiast z daleka trzymać się od śmietanek w proszku. Skład takich produktów to cała tablica Mendelejewa. Wymieniony na pierwszym miejscu w zabielaczu do kawy i herbaty z magnezem syrop glukozowy uważany jest za produkt powodujący nadwagę i otyłość, zwiększa także ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, a przy tym podwyższa stężenie złego cholesterolu LDL i trójglicerydów. To po prostu zagęszczony wodny roztwór cukrów prostych i niskocząsteczkowych wielocukrów otrzymany w wyniku hydrolizy skrobi.

Unikać należy także produktów zawierających utwardzony tłuszcz roślinny – są to bardzo szkodliwe tłuszcze trans, nazywane „cichym zabójcą”. Z analiz Europejskiego Biura ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wynika, że ich spożycie podwyższa stężenie złego cholesterolu w organizmie oraz zwiększa ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca. Utwardzony tłuszcz roślinny przyczynia się także do tycia.

d1dybj5

W zabielaczu uwagę trzeba zwrócić na E 340 (ii) – to fosforan dipotasowy, którego maksymalne dzienne spożycie powinno wynosić 70 mg na kilogram masy ciała. Pamiętajmy, że w celu ograniczenia ewentualnego niedoboru wapnia trzeba ograniczyć spożycie fosforanów, ponieważ tworzą one związki chemiczne z wapniem. Podobnie jest z E 341 (iii), czyli fosforanem triwapniowym.

E 452 (i) to polifosforan sodowy. Polifosforany uważane są za substancje nieszkodliwe, jednak ich nadmiar może utrudnić przyswajanie wapnia, żelaza i magnezu, może się także przyczynić do nasilenia objawów osteoporozy oraz pogorszenia procesów metabolicznych.

Zabielacze do kawy są też kaloryczne – kopiasta łyżeczka ma ok. 25 kcal.

Sumujemy

Już wiemy, że im krótsza lista składników, tym lepiej dla naszego zdrowia. Do kawy najlepsza będzie śmietanka, a jeśli możemy wybrać, sięgnijmy po pasteryzowaną. Dopiero w drugiej kolejności wybierzmy UHT. Lepiej natomiast unikać zabielaczy w proszku, które zawierają wiele budzących zastrzeżeń składników. Uważajmy też na wartość energetyczną, by poranna kawa z mlekiem nie stała się kaloryczną bombą.

Ewa Podsiadły-Natorska/mmch/kuchnia.wp.pl

d1dybj5

Podziel się opinią

Share

d1dybj5

d1dybj5