wp

8 pomysłów na szybki, tani i smaczny obiad za mniej niż 8 zł

Dobre i pożywne danie nie oznacza dużych wydatków. Zakupy najlepiej zrobić w markecie albo dyskoncie, choć wiele produktów, których potrzebujemy, aby przygotować niedrogi obiad, mamy w domu. Dzięki poniższym przepisom możemy stworzyć szybkie potrawy, które nie uszczuplą domowego budżetu.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
8 pomysłów na szybki, tani i smaczny obiad za mniej niż 8 zł
(Thinkstock, Fot: Thinkstock)

Kluseczki serowe

Koszt – ok. 6 zł. Aby przygotować kluseczki, potrzebne będą: 2 kubki serka waniliowego homogenizowanego, 2 jajka, mąka, bułka tarta, sól, masło lub margaryna. Wykonanie: twarożek i jajka zmiksować, dodając szczyptę soli i przesianą mąkę w takiej ilości, aby powstało jednolite ciasto. Nabierać łyżeczką porcję ciasta i kłaść na wrzącą, osoloną wodę. Gotowe kluseczki posypać przyrumienioną bułką tartą. Polać stopionym masłem.

wp

Kluseczki można również przygotować w wersji wytrawnej, wykorzystując zwykły, niesłodzony serek homogenizowany i dodając do ciasta garść posiekanej zieleniny – szczypiorku, oregano czy natki pietruszki.

Ryżaki – placuszki z ryżu

Te placuszki można przyrządzić w pół godziny. Są smaczne i pożywne. Składniki: 30 dag ryżu, 10 dag białego sera, 10 dag margaryny, 2 jajka, bułka tarta, posiekany szczypiorek, pieprz, sól.

Aby przygotować ryżaki, najpierw należy ugotować ryż na sypko, odsączyć i ostudzić. Ser przetrzeć przez sito, dodać do ryżu razem z jajkami i szczypiorkiem, doprawić do smaku solą i pieprzem, wyrobić na jednolitą masę. Formować małe placuszki i panierować w bułce tartej. Podawać najlepiej z pikantnym keczupem.

wp

Soczewica z cebulą

Danie bardzo zdrowe. Soczewica zawiera sporo błonnika, kwas foliowy i proteiny, jest niskokaloryczna, więc polubią ją osoby dbające o linię. Poza tym jest prosta w przygotowaniu. Do tej potrawy potrzebujemy: pół szklanki soczewicy (szybko gotującej się), kostkę esencjonalnego rosołu z kostki (najlepiej grzybowego), pęczek cebuli dymki razem ze szczypiorkiem, 3 łyżki oliwy z oliwek lub oleju, sok z cytryny, pół łyżeczki pikantnej musztardy, sól i cukier.

Przygotowanie: soczewicę przepłukać i ugotować w wodzie z dodatkiem kostki rosołowej. Dokładnie odsączyć. Cebulę posiekać i wymieszać z soczewicą. Oliwę wymieszać z dwiema łyżkami soku z cytryny i musztardą, doprawić do smaku solą i cukrem. Tak przyrządzonym sosem polać soczewicę i wymieszać.

Placki ziemniaczane po otwocku

wp

Placki to najlepszy pomysł, gdy zależy nam na daniu szybkim w przygotowaniu i smacznym. Z pewnością przypadnie do gustu każdemu, a kosztuje niewiele.

Składniki: półtora kilograma ziemniaków, 4 średnie jabłka, 3 łyżki koncentratu pomidorowego, 2 jajka, 4 łyżki mąki pszennej, sól, pieprz lub mielona papryka, tłuszcz do smażenia. Wykonanie: ziemniaki i jabłka obrać, umyć, osuszyć. Zetrzeć na tarce z małymi otworami. Do masy ziemniaczanej dodać jajka, koncentrat pomidorowy, przesianą mąkę, doprawić do smaku. Łyżką nabierać małe porcje masy ziemniaczanej i smażyć na złoty kolor z obu stron. Podawać z cukrem i/lub gęstą śmietaną.
Parówki zapiekane serem

To danie przygotujemy z produktów, które zazwyczaj mamy w domu – oprócz nich potrzebne nam są tylko parówki i garść startego sera. Składniki: 25 dag parówek, półtorej szklanki mleka, półtorej łyżki mąki pszennej, półtorej łyżki masła, garść dowolnego, startego sera żółtego, przyprawa curry, sól.

Parówki obrać z osłonek, włożyć do wrzącej wody, zagotować i odstawić w odkrytym rondlu do ostygnięcia. Stopić masło, dodać przesianą mąkę z dodatkiem curry, wymieszać na małym ogniu, a następnie dodać zimne mleko i podgrzewać na małym ogniu, stale mieszając, dopóki sos nie zgęstnieje. Jeśli powstaną grudki, nie należy się przejmować – wystarczy gotowy sos zmiksować lub przetrzeć przez sito. Dodać ser, wymieszać. Doprawić solą do smaku. Parówki ułożyć w natłuszczonej formie do zapiekania, zalać sosem serowym i wstawić do nagrzanego do 200 stopni piekarnika. Zapiec na złoty kolor.

wp

Omlet Celestynka
Bardzo łatwa do przygotowania, słodka i tania (ok. 6 zł) potrawa dla dwojga. Potrzebne są: 4 jajka, 4 łyżki wody gazowanej, szczypta soli, konfitury lub dżem (morelowy, brzoskwiniowy), cukier puder, cukier waniliowy, masło do smażenia, ewentualnie można dodać trochę brandy.

Przygotowanie: jajka ubić z wodą i szczyptą soli, a następnie usmażyć na maśle złocisty omlet. Gotowy omlet posmarować dżemem i polać brandy (opcjonalnie), złożyć na pół i posypać cukrem pudrem wymieszanym z cukrem waniliowym. Omlet można też porwać na kawałki i dodać np. rodzynki. To wszystko!

Zupa koperkowa

Staropolski przepis – 4 porcje za ok. 7-8 zł, do przygotowania w pół godziny. Składniki: 6 szklanek esencjonalnego rosołu z drobiu lub drobiowego koncentratu, duży pęczek świeżego koperku, szklanka śmietany, 2 łyżki mleka, łyżeczka mąki, 4 jajka ugotowane na twardo, sól.

wp

Z koperku oddzielić drobne gałązki, a łodyżki związać bawełnianą nitką, wrzucić do gorącego rosołu i ugotować. Mąkę rozprowadzić w zimnym mleku, dodać do zupy, gotować razem na niewielkim ogniu przez trzy minuty, by mąka straciła smak surowizny. Gałązki koperku drobno posiekać. Obrane ze skorupek jajka podzielić na połowę; oddzielnie posiekać białka i żółtka. Z zupy usunąć łodygi koperku, dodać posiekany koper, zagotować. Odstawić z ognia, połączyć ze spienioną śmietaną i, jeśli trzeba, lekko doprawić do smaku. Na spód talerzy wysypać posiekane białka, zalać zupą, wierzch posypać posiekanymi żółtkami i od razu podawać.

Zupa cebulanka

Bardzo smaczna i szybka w przygotowaniu. Idealna porcja dla dwojga. Składniki: 3-4 duże cebule, 40-50 dag ziemniaków, 4 szklanki rosołu z kostki (warzywnego, grzybowego, drobiowego), duża garść posiekanej zieleniny (natka pietruszki, bazylia, majeranek), łyżeczka musztardy, 2-3 łyżki koncentratu pomidorowego, 2-3 łyżki oliwy, oleju lub margaryny.

Cebule pokroić w kostkę i zeszklić na tłuszczu. Zalać gorącym rosołem wymieszanym z koncentratem i łyżeczką musztardy, zagotować. Ziemniaki pokroić w kostkę, wrzucić do zupy i gotować do miękkości. Przetrzeć przez sito lub zmiksować. Doprawić do smaku. Dodać posiekaną zieleninę, dobrze wymieszać. Aby danie było pożywniejsze, można je podać z grzankami lub groszkiem ptysiowym. Jeśli korzystamy z ziół suszonych, najlepiej dodać je do zupy razem z bulionem.

Ewa Podsiadły-Natorska/mmch/kuchnia.wp.pl

Przy pisaniu artykułu korzystałam z książek:
„Kuchnia polska”, Małgorzata Caprari, Klub Dla Ciebie, Warszawa 2007
„Kuchnia polska”, Ewa Aszkiewicz, wyd. Publicat, Poznań 2004, 2012

Polub WP Kuchnia
wp
wp
wp
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.