zaloguj | rejestruj
w przepisach
w przepisach
w całym serwisie

Podaj składniki, jakie masz w lodówce:

usuń
usuń
usuń
+ kolejny składnik anuluj

Gotować, piec czy smażyć?

WP | aktualizacja 2009-12-16 (14:49) 5 lat 3 miesiące 16 dni i 28 minut temu | 8 opinii
 
Gotować, piec czy smażyć?

A może dusić? Albo gotować na parze? Wiadomo, że jeśli chcemy zjeść cokolwiek na ciepło - zwłaszcza mięso, które rzadko kiedy spożywamy na surowo - musimy poddać potrawę obróbce cieplnej. Niestety, często podczas tego procesu zubażamy zarówno smak, jak i wartości odżywcze produktu.

Najłatwiejsze jest gotowanie, najkrótsze - smażenie. Trudniej przekonać do związanego z bardziej skomplikowanymi zabiegami pieczenia w folii czy wymagającego pewnej wiedzy duszenia. Jak zwykle, warto jednak podjąć wysiłek nad garnkami i piecykiem, by móc się delektować potrawą o niepowtarzalnych walorach smakowych - w dodatku ze świadomością, że danie jest stosunkowo zdrowe.

Piekarnik, nie patelnia

Chyba najgorszym możliwym wyborem jest klasyczne usmażenie, zwłaszcza w przypadku mięsa. Danie wchłania dużo tłuszczu, podczas gwałtownej obróbki termicznej traci całkiem sporo witamin, a białko często ścina się nierównomiernie - co oznacza, że aby posiłek nie był surowy w środku, często musi być mocno przyrumieniony... czyli po prostu spieczony, w skrajnych przypadkach nawet przypalony.

Sensowną alternatywą dla tych, którzy lubią intensywny smak dobrze przyprawionych mięs, jest pieczenie, najlepiej w folii. Ponieważ właściwie (lub wcale) nie trzeba dodawać tłuszczu, danie będzie znacznie mniej kaloryczne. Z kolei dzięki przygotowaniu w zamkniętym naczyniu żaroodpornym, w folii aluminiowej lub specjalnym rękawie do pieczenia, mięso będzie się piekło we własnym sosie, uzyskamy więc danie o wspaniałym, naturalnym aromacie oraz smaku, soczyste i kruche, wręcz rozpływające się w ustach.

Jeśli lubimy eksperymentować, spróbujmy też duszenia. Wymaga stanowczo mniej tłuszczu niż smażenie i doskonale sprawdza się w przypadku na przykład gulaszów, zrazów czy rozmaitych potrawek. Pyszny efekt wymaga jednak większej wiedzy: gdy mieszamy ze sobą produkty o odmiennej twardości i wymaganym czasie przyrządzania, musimy dokładnie zaplanować kolejność oraz czas dodawania kolejnych produktów, by nic nie było ani w postaci półpłynnej, ani prawie surowe.

Z wodą na odległość

Wielu dietetyków gorąco zaleca mięsa gotowane, gdyż do ich przygotowania nie używa się tłuszczu; ba, często nawet tłuszcz się wygotowuje i wtedy oczywiście nie trafia na nasz „odchudzony" talerz. Pomijają jednak fakt, że wygotowuje się także mnóstwo witamin, co już nie jest wcale zdrowe. Wszystkie cenne składniki, które trafią z mięsa i warzyw do wody, są zwykle wylewane, czyli marnowane. Teoretycznie nic nie tracimy, jeśli z wywaru przygotujemy zupę, jednak długotrwałe gotowanie sprawia, że na przykład większość witaminy C ulega zniszczeniu i bezpowrotnie ulatuje.

Polub kuchnia.wp.pl na Facebooku

Tagi: Ryby, Mięso, Warzywa
Oceń
tak 1 100,00%
nie 0 0,00%

Opinie (8)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
1
~mikolajk 2014-12-15 (16:56) 3 miesiące 16 dni 22 godziny i 21 minut temu

gdy nie masz czasu - kupuj przyslowiowe 'słoiki' , firma develey ma w swojej ofercie wiele naturalnych produktów zapewniających zdrowy i szybki obiad - buraczki, sałatka z selera, czerwona kapusta i wiele innych ;)

odpowiedz

0
0
~zośka 2014-12-12 (14:10) 3 miesiące 20 dni 1 godzinę i 7 minut temu

a pewnie, że gotować:) osatnio zrobiłam risotto z ryżem, kaczką i gotowaną gruszką z odrobiną sosu balsamicznego i dressingu ziołowego develey polecam :)

odpowiedz

0
3
~Rafał 2013-09-15 (20:38) 1 rok 6 miesięcy 16 dni 18 godzin i 39 minut temu

podstawa to...
Podstawa to dobre garnki bez tego daleko się nie zajedzie, mam garnki z welmax super sprawa. Z nimi gotowanie to czysta przyjemność.

odpowiedz

1
1
~Jan 2012-12-17 (10:19) 2 lata 3 miesiące 15 dni 4 godziny i 58 minut temu

Pan
polecam http://mania-gotowania.blogspot.com/2012/12/jabecznik-z-kruszonka-i-karmelizowanymi.html

odpowiedz

1
1
~pati 2012-05-02 (11:15) 2 lata 10 miesięcy 30 dni 4 godziny i 2 minuty temu

Tylko zdrowe odżywianie
Polecam skorzystać z tych informacji zamieszczonych w tym artykule, zmienić swoje nawyki żywieniowe. Ja właśnie miałam z tym problem, po tak tuczących potrawach. Lubię mięso więc jadłam go prawie codziennie i to przeróżne.Mało warzyw, ryb, dużo mięsa i tuczące przekąski spowodowały u mnie nadwagę.Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety. Próbowałam różnych sposobów. Aż wreszcie ktoś polecił coś rewelacyjnego!(idealna-figura.eu)Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, wiem tylko ze nie głodowałam i jadłam ulubione moje potrawy a chudłam. Waga nie wróciła:)

odpowiedz

0
0
~That's an ingnieous way of thinking about it. 2012-02-16 (06:22) 3 lata 1 miesiąc 16 dni 8 godzin i 55 minut temu

That's an ingnieous way of thinking about it.

odpowiedz

0
0
~Wielkie dzi?ki za t? icafrmonj?, my?l?, ?e… 2012-02-13 (17:24) 3 lata 1 miesiąc 18 dni 21 godzin i 53 minuty temu

Wielkie dzi?ki za t? icafrmonj?, my?l?, ?e warto by?o po?wi?ci? chwilk? i przeczyta? Twojego posta.

odpowiedz

0
0
~Dana 2009-12-22 (16:42) 5 lat 3 miesiące 9 dni 22 godziny i 35 minut temu

czy naprawde
duszenie w folii aluminiowej jest takie zdrowe?

odpowiedz

Bądź z nami na bieżąco


Żyj zdrowo
regulamin
Popularne przepisy
Desery, Ciasta na zimno, Knedle, Sałatka, Sałatka gyros, Rogaliki, Blok czekoladowy, sernik na zimno, Mięso mielone, Kurczak, Barszcz czerwony, Naleśniki, Pierogi, Szarlotka, Śledzie w oleju, Śledzie przepisy, Placuszki, Dania z ziemniaków, Makowiec, Śledzie po kaszubsku