zaloguj | rejestruj
w przepisach
w przepisach
w całym serwisie

Podaj składniki, jakie masz w lodówce:

usuń
usuń
usuń
+ kolejny składnik anuluj

Jedz siedem oliwek dziennie i żyj dłużej!

WP | aktualizacja 2013-01-18 (11:36) 1 rok 3 miesiące 5 dni 10 godzin i 14 minut temu
 
Jedz siedem oliwek dziennie i żyj dłużej!

W kuchni śródziemnomorskiej, uważanej za wyjątkowo zdrową, oliwki znajdziemy w wielu potrawach. I trudno się dziwić, bo są bogatym źródłem minerałów i mikroelementów. Warto sięgać po nie regularnie i nie traktować wyłącznie jako okazjonalnego dodatku do sałatki czy pizzy. Tym bardziej, że wystarczy zjeść tylko siedem oliwek dziennie!

Polacy zasmakowali w oliwkach - ich popularność rośnie lawinowo. Najwięcej importujemy z Hiszpanii, na kolejnym miejscu są oliwki greckie i włoskie. Zielone, czarne, nadziewane serem, migdałami czy anchois - wybór jest coraz większy. Istnieje ponad 30 gatunków drzew oliwnych, ale kolor owoców wcale od tego nie zależy, liczy się bowiem moment zbiorów. Zielone zbierane są po prostu wcześniej, a fioletowe czy czarne - znacznie później. Pierwsze są ostrzejsze i mają więcej goryczy, drugie są łagodniejsze, a czasami nawet lekko słodkawe.  

Oliwki składają się w 30-60 proc. z tłuszczu i w 100 gramach zawierają ok. 125 kcal. Choć dyskusja, czy są tuczące, czy nie, trwa w najlepsze - lekarze i dietetycy zachęcają do regularnego spożywania tych owoców. Oczywiście nikt nie namawia do jedzenia ich w hurtowych ilościach. Naukowcy przekonują, że zjadanie siedmiu oliwek każdego dnia (ok. 20-25 g), zapewni nam długowieczność, a jednocześnie nie będzie miało negatywnego wpływu na figurę. Są przecież lekkostrawne i poprawiają przemianę materii, a siedem oliwek to tylko 31 kcal.

Największe obawy wzbudza wysoka zawartość tłuszczu. - Miąższ oliwki rzeczywiście składa się przynajmniej w 30 proc. z tłuszczu - przyznaje Agata Białek, specjalistka ds. żywienia człowieka z Poradni Dietosfera. - Jednak jest to tłuszcz bogaty w cenny kwas oleinowy, należący do jednonasyconych kwasów tłuszczowych, a więc zdrowy - wyjaśnia dietetyczka.

Poza tym oliwki zawierają wiele innych cennych składników, dzięki którym zapobiegają miażdżycy, nowotworom i chronią przed alergiami. - Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na związki polifenolowe - odpowiedzialne za wymiatanie wolnych rodników i działanie ochronne i odmładzające. Wartościowym składnikiem oliwek jest też błonnik, który sprzyja pracy jelit i pomaga pozbyć się zalegających w przewodzie pokarmowym resztek - mówi specjalistka. Warto zwrócić też uwagę na związki mineralne - potas, magnez i wapń.

W oliwkach znajdziemy też witaminy młodości - prowitaminę A, mającą dobroczynny wpływ na stan włosów, skóry i paznokci, a także na nasz wzrok, oraz witaminę E zwalczającą wolne rodniki. - Za względu na cenne dla organizmu składniki, zdecydowanie warto włączyć oliwki do codziennej diety, a przede wszystkim zadbać o to, by w jadłospisie nie brakowało oliwy z oliwek, będącej jednym z najzdrowszych tłuszczów - przekonuje Agata Białek.

Świeżo zerwane oliwki poddawane są różnym zabiegom - ługowania, fermentacji czy utleniania. Konserwuje się je używając specjalnej solanki, oliwy, octu, ziół i różnych substancji aromatycznych. Oczywiście najlepiej byłoby jeść je na surowo. - Niestety ze względu na ich niską trwałość, częściej możemy je spotkać właśnie w formie konserwowej. Z uwagi na wysoką zawartość soli i innych dodatków w słoiczkach - takie oliwki powinno się jadać z umiarem, pamiętając o starannym płukaniu (lub nawet moczeniu) przed spożyciem - radzi dietetyk.

Sposobów na wykorzystanie oliwek w kuchni jest bardzo wiele. Najczęściej używane są jako dodatek do sałatek lub przystawek na zimno - najlepiej smakują w towarzystwie rozmaitych serów, papryki, pomidorów, a także ryb - zwłaszcza tuńczyka. Te słonawe owoce doskonale nadają się też do dań na ciepło - szczególnie do pizzy i wszelkiego rodzaju potraw z makaronu. Jednak oliwki mogą też stanowić podstawę sosu lub zupy.
 
Bardzo popularna jest też prowansalska pasta do pieczywa - tapenada. Najczęściej spotykaną jest tapenada z czarnych oliwek, przygotowywana ze szklanki oliwek, 1/2 szklanki oliwy z oliwek, czosnku (3-5 ząbki), anchois (5 filetów), kaparów (około 2 łyżki) i przypraw - pieprzu i ziół prowansalskich. Wszystkie składniki należy zmiksować (oliwki i kapary najpierw wypłukać), oliwę dodawać powoli pod koniec miksowania i doprawić ziołami.

Tapendę można oczywiście zrobić korzystając z innych dodatków - podstawę stanowią zawsze oliwki i oliwa z oliwek, jednak zamiast kaparów i anchois można dodawać paprykę, kiszony czosnek, pomidory i co tylko wyobraźnia podpowie. Wszystko zależy od kulinarnych upodobań.

Równie szybkim i łatwym daniem jest zupa na bazie oliwek. Wystarczy około 300 g zielonych oliwek, 2 łyżki serka mascarpone, bulion, 5 łyżek oliwy z oliwek i przyprawy - sól, pieprz i zioła. Do 1/4 litra gotującego się bulionu należy dodać zmiksowane oliwki, dolać oliwę i gotować przez kilka minut. Zdjąć z ognia doprawić i dodać serek mascarpone. Wszystko zmiksować. Zupę podawać na grzankach. Można ją ozdobić łyżeczką śmietany.

AD/mmch/kuchnia.wp.pl
Oceń
tak 34 85,00%
nie 6 15,00%

Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!

Bądź z nami na bieżąco


Żyj zdrowo
regulamin
Popularne przepisy
Barszcz czerwony, Sałatka gyros, Ciasta na zimno, Śledzie przepisy, Pierogi, Placuszki, Sałatka, Makowiec, Szarlotka, Mięso mielone, Naleśniki, Blok czekoladowy, Śledzie po kaszubsku, Śledzie w oleju, sernik na zimno, Desery, Dania z ziemniaków, Knedle, Rogaliki, Kurczak